Strada a fost rupta in trei odata cu "edificarea" Centrului Civic in anii '80. Primele doua segmente ale ei sunt inchise intre blocuri, poarta alte nume si nu au nici inceput nici sfarsit -doar amintirea trecutului care se estompeaza si ea.
"Podul Calicilor" a fost una din cele cinci mari artere ale orasului medieval. Ele porneau toate de la Curtea Veche, nucleul orasului, si se continuau cu importante cai de comunicatie ce legau Bucurestii de alte mari orase. Podul Calicilor, viitoarea Calea Rahovei, se continua cu drumul spre Craiova si mai departe spre Zimnicea si Turnu, la Dunare.
(se numeau poduri deoarece erau podite cu trunchiuri de arbori. Drumurile mari, domnesti aveau latimea obligatorie de patru stanjeni, aproximativ opt metri. Barnele groase de stejar cu care erau podite erau lungi cat latimea drumului. Pe Podul Calitei, caldarâmul de piatră s-a introdus în 1838, dar denumirea de pod s-a pastrat)
Podul Calicilor (căruia turcii îi ziceau Podul Haidâm) s-a numit asa deoarece in primele secole de-a lungul lui isi aveau modestele salasuri saracii orasului. Pana in secolul 17 pe malul drept al Dambovitei nu existau decat manastirea Mihai Voda si bordeiele pe jumatate ingropate in pamant ale calicilor (oameni liberi, tolerati de domnie si biserica in schimbul unor servicii pe care trebuiau sa le presteze). In 1654 domnitorul Constantin Serban a construit pe o colina de pe malul drept o manastire, viitoarea Mitropolie, ale carei intinse proprietati ajungeau catre nord-vest pana la Podul Calicilor.
Dupa ce Brancoveanu a inceput sa daruiasca locuri in mahalaua calicilor si boierii au inceput sa-si construiasca locuinte de-a lungul Podului saracii au fost impinsi mai spre margine. Numele drumului a fost schimbat cu timpul intr-unul fara asociatii neconvenabile, Podul Calitei (dupa numele unei boieroaice, fiind si asemanator fonetic cu cel vechi). Dupa catva timp a devenit Calea Craiovei (1860) iar dupa 1878 Calea Rahovei, in memoria Razboiului de Independenta.
Drumul incepea de la Dambovita, din dreptul unui pod care facea legatura cu Ulita Selarilor.
Locul fostului Pod Rahova peste Dambovita. Venind pe Calea Calitei si traversand podul, prin Strada Selari si prima la dreapta pe Ulita Islicarilor, se ajungea la Curtea Domneasca. (Despre Podul Rahova si despre Hanurile de langa el, pe Selari, Radu Olteanu a scris un articol ce nu poate fi ratat).
Primul segment din fosta Calea Craiovei-Rahovei este integrat astazi Strazii Sfintii Apostoli. Pe partea dreapta se afla Palatul de Justitie (terminat in 1895 pentru a inlocui fosta Curte Judecatoreasca) iar pe stanga Biserica Domnita Balasa.
Tot pe aceste locuri de pe Podul Calitei se aflau la inceputul secolului 19 casa Golestilor si alaturi hanul Golescu. Despre acest han un calator german spunea in 1859 ca aici se desfasoara un comert "pestrit si vioi". Ruinat, hanul a disparut in 1890.
Calea Rahovei este intrerupta cam pe locul unde se intersecta cu Strada Bibescu Voda. Langa Biserica Domnita Balasa nu mai este decat un spatiu verde si o parcare, iar in spatele ei blocurile care au inlocuit Spitalul Brancovenesc. Dincolo de sirul dublu de blocuri ale Bulevardului Unirii, fosta Calea Rahovei poarta numele G. Georgescu.
La inceputul secolului 19 erau multe case boieresti pe Calea Craiovei (si pe Calea Mogosoaiei). Casele nu erau pe atunci alipite unele de altele ci departate, avand curti largi, gradini si alte acareturi dupa tipicul caselor boieresti (grajduri, remiza trasurilor, casele slugilor).
Pe Calea Rahovei si pe Sfintii Apostoli aveau locuinte si multi evrei, aceasta fiind, alaturi de Vacaresti- Dudesti, o alta zona rezidentiala preferata de acestia.
In zona se afla in vechime un gorganel, adica o mica ridicatura de pamant -de felul celei pe care sta si astazi biserica Sf. Ilie Gorgani de langa Cismigiu- pe care se inaltase o biserica (gorganelul a fost micsorat la fiece reconstruire a bisericii pana a fost nivelat de tot, asa incat nu se mai cunoaste deloc ca ar fi existat vreodata). Biserica de la Gorganel- azi Sf. Ilie Rahova- a fost refacuta prima data in 1746 (printre ctitori fiind si Safta Brancoveanu), si inca o data dupa cutremurul din 1802, cu banii vornicului Fotache Stirbei ce isi avusese casele pe Podul Calicilor, aproape de biserica.
Biserica Sf. Ilie- Rahova se afla inainte de sistematizare pe o mica fundatura ce dadea din Calea Rahovei.
Vedere a Bisericii Sf. Ilie de langa Calea Rahovei in 1903.
Intre biserica si strada se aflau două corpuri de case noi, cu prăvalii la parter şi locuinţe la etaj, deosebit de interesante ca arhitectură prin cupola de deasupra lor, marcând intersecţia cu Fundătura Sf. Ilie.
Fusesera construite in anul 1895 de catre epitropia Bisericii, pentru a asigura veniturile necesare intretinerii ei. Alaturi de ele biserica detinea si case cu parter si etaj construite in 1874 (vezi imaginile de mai jos).
Proprietatea Bisericii Sf. Ilie de pe Calea Rahovei, nou construita (cladirea cu cupola) fotografiata in 1903.
Toate constructiile au fost demolate in 1983-1984, potrivit planului de sistematizare a zonei centrale a oraşului. In acelasi timp Biserica a fost stramutata de pe locul ei (translatata cu 69 de metri) scapand astfel de demolare.
Biserica Sf Ilie-Rahova, care a pastrat in numele ei amintirea strazii pe care se afla altadata, a ramas azi doar cu o mica gradina si fara casa parohiala, in spatele unor constructii moderne de la Bulevardul Regina Maria:
Daca tot am vorbit de gorganel ar trebui amintit si ca prin dreptul fundaturii Sf. Ilie Podul Calitei era candva traversat (pana pe la jumatatea secolului 19) de paraul Dambovicioara, un mic afluent al Dambovitei, prilej de mari neplaceri in mahalalele Sf. Apostoli, Antim si Sf. Ilie in timpul ploilor cand apele se revarsau peste ingusta lui albie. Cartierul era printre cele mai inundabile din Bucuresti. Dupa realizarea lucrarilor de rectificare si adancire a albiei Dambovitei, aceste probleme au disparut, tot atunci fiind astupata definitiv si Dambovicioara.
In zona au existat la inceputul secolului 20 mai multe institutii de invatamant. Astfel, alaturi de Scoala Normala Superioara- scoala pentru baieti, condusa la sfarsitul secolului 19 de scriitorul Alexandru Odobescu in localul careia s-a mutat Liceul "Mihai Eminescu" -se afla o scoala de fete. Liceul "Domnita Ileana" purta numele Principesei Ileana, fiica regelui Ferdinand I si a Reginei Maria, care il patrona. Scoala şi-a deschis initial cursurile într-o fostă casă boierească, cladita în 1850. Aceasta cladire fiind necorespunzatoare, s-a construit intre 1930-1935 una noua (vezi fotografiile de mai jos, din colectia doamnei Venera E. Dumitrescu Staia).
Calea Rahovei nr.40- fosta casa boiereasca construita in 1850; aici s-a infiintat in 1926 Liceul de fete "Domnita Ileana".
Noua cladire a Liceului de fete "Domnita Ileana" ridicata in anii '30. Aceasta cladire este azi incorporata in actualul Liceu Eminescu (in poza de mai jos, corpul din extrema dreapta).
Tot aici, pe partea dreapta a Caii Rahovei (la nr. 58-60), vis-a-vis de cladirea fostului Seminar Nifon se gasea Institutul Pompilian, cladit in 1896 si purtand numele fondatoarei si directoarei (Constanta Pompilian). Institutul Pompilian se intindea pana la Strada Antim si avea cladire cu parter si etaj, curte mare cu teren de sport, dormitoare de internat si o Capela. Din aceasta prestigioasa institutie unde se punea accent pe invatarea in limba franceza nu a mai ramas nimic. Capela Pompilian a fost cedata Manastirii Antim, fiind folosita ca un al doilea paraclis.
Dincolo de gardul de tabla se vede Capela Pompilian langa turnurile Manastirii Antim; pe locul fostului Institut se afla curtea Intreprinderii Ascensorul.
Dincolo de intersectia cu Strada Justitiei si catre Piata George Cosbuc, Calea Rahovei devenea o zona mai comerciala, cu densitate mare de case avand si pravalii la parter. In cartier se instalasera din secolul 18 negustorii, pentru a fi mai aproape de clientii lor bogati.
Declinul pentru Calea Rahovei a inceput cu desfiintarea podului peste Dambovita in 1938, ceea ce a taiat legatura cu centrul orasului. O colectie de fotografii vechi ale strazii, printre putinele cunoscute si foarte evocatoare ale d-lui Dan Vartanian, arata cartierul asa cum era in anii '80, cand s-a produs dezastrul demolarilor.Strada G. Georgescu- fosta Calea Rahovei- se opreste in spatele blocurilor din fundal; strada ajungea altadata la Piata George Cosbuc (foto iulie 2010).
Pravalii pe Calea Rahovei (foto august 2010):
Calea Rahovei colt cu Gladiolelor si ultimele case inainte de frontul de blocuri :
Calea Rahovei se intrerupe in dreptul Strazii Tismana. Imobilul fostei carciumi Bumbesti mai este in picioare, vopsit in galben: