duminică, 20 iunie 2010

Stilul arhitectural national romantic si Art Nouveau in Bucuresti

Inceputurile stilului arhitectural Art Nouveau pe plan european (aprox. penultima decada a sec. XIX) sunt legate de cautarea unor noi forme de expresie care sa evite formulele indelung intrebuintate ale clasicismului, renasterii sau barocului ("istoriciste"). Arhitectii au apelat pentru asta la  izvoare noi de inspiratie (arhitectura populara si artizanatul local, arhitectura veche medievala) la materiale noi (fierul forjat, vitraliile, ceramica smaltuita si colorata) si la propria fantezie si creativitate.

In Romania tendintele de innoire a limbajului arhitectural au intalnit necesitatea valorizarii si afirmarii identitatii culturale nationale (Independenta fusese abia cucerita in 1877). Miscarea Art Nouveau isi gaseste exprimarea prin noul stil arhitectural initiat de Ion Mincu si preluat si de alti prestigiosi arhitecti ce valorifica referinte importante de arhitectura laica si bisericeasca medievala romaneasca (de exemplu Palatul brancovenesc de la Mogosoaia Biserica Stavropoleos sau disparuta biserica a Manastirii Vacaresti) si motive populare romanesti.


Porticul si chiliile Manastirii Vacaresti;



La sfarsit de secol XIX, stilul arhitectural Neo-Romanesc si Art Nouveau au aceleasi premise si fundamente si dau nastere in Bucuresti unei arhitecturi originale, vibrante, plina de culoare. Se poate vorbi despre un specific regional Art Nouveau cu influente orientale. Caracteristice sunt frizele pictate cu frunze si flori ca in arta brancoveneasca, medalioanele si butonii din ceramica smaltuita si colorata, arcadele in forma de acolada, cartusele si reliefurile decorative.


Casa Lahovary (1886), cladire de referinta pentru istoria arhitecturala ce anunta stilul national (arh. Ion Mincu);


Colt al superbei curti interioare, Scoala Centrala (1890), capodopera absoluta a arh. Ion Mincu.


Galeria incintei Manastirii Stavropoleos (inceputul sec.XX), opera reprezentativa a lui Ion Mincu si unul din cele mai speciale locuri din Bucuresti).

Arhitectul Ion N. Socolescu, unul din promotorii noului stil arhitectural, a reusit sa creeze o linie proprie a stilului neoromanesc, usor recognoscibila prin cateva elemente (arcadele duble, reliefurile decorative care incadreaza arcadele ferestrelor, cromatica vie), atractiva si care a cunoscut o larga difuzare ulterior.



Casa istoricului G. Ionescu Gion langa Biserica Lucaci, 1889 (detaliu); arh. Ion I. Socolescu.


Casa in zona Pietei Victoria, cu cea mai spectaculoasa tema de culori.


Pe Strada Doamnei (in aceeasi curte cu Biserica Bulgara), probabil singura cladire in stil neoromanesc timpuriu din Centrul Istoric; in casele F. Gobl functiona o tipografie considerata foarte moderna in epoca;


Vila in stil neoromanesc timpuriu langa Manastirea Mihai Voda;


Casa in zona Bisericii Armenesti. Influente orientale: cornisa formata din mai multe siruri de mici alveole alternand cu "stalactite", in stil arab, semanand cu niste faguri, arcadele in acolada ale ferestrelor si decoratia acestora (motivul frunzei de liliac). 

4 comentarii:

  1. Multumesc pentru mentionari Cristina, mai ales cea din side column!- very thoughtful of you :)!
    Foarte buna si bine punctata selectia de fotografii ale acestui articol!
    Valentin
    Case de Epoca/ Historic Houses of Romania

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnule Valentin Mandache, trimiterile catre site-urile dv. sunt aproape obligatorii:)

    Cu seriozitate, imi doresc ca ele sa fie cunoscute de cat mai multi oameni.
    Blogurile dv. inseamna mult pentru promovarea arhitecturii istorice din Romania si poate chiar mai mult decat atat, pentru schimbarea acelei triste mentalitati de tara umila si depreciata.

    Multumesc pentru cuvintele bune.Stiu totusi ca sunt referinte importante care lipsesc- cand fac rost de fotografii le adaug.

    RăspundețiȘtergere
  3. din fericire,exista si case 100% art nouveau ori cu elemente numeroase - intre care ati mentionat cateva. A se vedea spitalul de pe Dionisie Lupu, de langa Piata Lahovary ori o superba casa art nouveau pe strada Viitorului, langa intersectia cu Eminescu - pt a da doar cateva exemple.

    RăspundețiȘtergere
  4. Asa este. Am vrut insa in articolul asta sa evidentiez expresii caracteristice ale Art Nouveau, asa cum se gasesc ele in Bucuresti. Remarcabila casa de pe Viitorului este un exemplar unic iar stilul ei nu poate fi asociat unui tipar (din Bucuresti).

    RăspundețiȘtergere